|
De Gem 550 in België nog in de oude kleuren. |
Eelco Jansen zeilt al heel lang mee in de Nederlek Regatta. In het begin met een Impala samen met Balt Oskam, toen een Centaur, genaamd "Chiron", in het begin met Balt en later met Hans de Ronde, "Chiron" nu trouwens in bezit van Ron Lagendijk, en sinds deze Nederlek Regatta 2013 zeilt Eelco in de "GooGem". Eigenlijk is deze overgang van de Centaur naar de Gem 550 vrij geruisloos gegaan. Zijn Gem 550 is een micro-tonner waar, zeker in Engeland, nog veel wedstrijden mee worden gezeild. Ook in Australië was het een succes, en werd nog tot 2003 gebouwd. Zie voor meer info de link hiernaast.
http://gemyachts.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=5:gem-550-trailer-sailer&catid=3:our-boats&Itemid=2
|
De snelstromende Schelde, moeilijk zeilen! |
De "GooGem" is wel aangekleed van binnen om eventueel, 'romantisch' op te overnachten. Uiteraard hebben Eelco en Heleen dat gedaan, en..... de relatie is weer opgebloeid als nooit te voren. Eelco kwam dit zeiljachtje van 5 meter 50, op het spoor via internet. De Gem 550 lag te koop in België en was in redelijk goede staat, inclusief bbm, diverse zeilen en trailer. Na diverse contacten met de eigenaar, heeft Eelco besloten de Gem 550 in de winter, 9 februari 2013, op te halen en te stallen in Kamperland om het jachtje daar vervolgens op te knappen en 'race-klaar' te maken voor de Nederlek Regatta. Op de dag dat de Gem 550 opgehaald moest worden in België, was het redelijk, maar koud weer. De Gem lag op de snelstromende rivier de Schelde en moest via een trailerhelling op de trailer getrokken worden. Tussen 2 tij-en in, werd de Gem overgevaren naar de trailerhelling en met vereende krachten op de trailer getrokken. Daar kon de Gem verder geïnspecteerd worden en de koop verder afgehandeld worden. Hans van Gent was meegegaan om Eelco te helpen bij de vele handelingen die gedaan moesten worden om dit leuke zeiljachtje te kopen. De ex-eigenaar had niet veel ervaring met het jachtje, omdat je namelijk op zo'n snelstromende rivier als de Schelde moeilijk kan zeilen. Dit was volledig verkeerd ingeschat door de ex-eigenaar. Een buitenkansje voor Eelco, dus. Nadat de nieuwe "GooGem" gekocht was, werd zij achter de auto richting Nederland gebracht.
|
"Googem" race-klaar voor de Nederlek Regatta |
Wat niet was gedacht, was dat het aan het eind van de middag flink zou gaan sneeuwen. Nadat de Westerschelde tunnel was gepasseerd, begon het zeer hard te sneeuwen en waren Eelco en Hans blij dat Eelco winterbanden en voorwiel-aandrijving had. In een sneeuwstorm werd de "GooGem" afgeleverd in Kamperland en in een schuur geplaatst om te ontdooien en van de sneeuw verlost te raken. De schuur was een uitkomst om lekker te klussen.
De ex-eigenaar bleek niet veel verstand te hebben van verven. Hij had de "GooGem" van onder tot aan het dek van een soort verf voorzien die op een binnenvaartschip niet zal misstaan. Hoewel de eigenaar de onderkant blijkbaar niet kon bereiken. Na veel gekrab, geschuur en geverf was de "GooGem" aan de buitenkant klaar. Verder werd het dekbeslag aangepakt. Er zat zoveel beslag op, dat Eelco er haast niet meer uit kon komen, waar wat nou voor nodig was.
Inmiddels zeilt Eelco met een wisselende bemanning zijn wedstrijden in de Nederlek Regatta. Hij plaatst zich steeds in de sub-top. Plaatsen tussen 4 en 9 in velden van meer dan 20 zeilschepen, is niet slecht in het begin. Een zeilboot leren kennen heeft nou éénmaal tijd nodig. Weten hoe de zeilboot getrimd moet worden, welke zeilen wanneer voeren, de gewichtsverdeling e.d. zijn belangrijke aspecten, die bij veel oefenen en wedstrijdzeilen pas naar voren komen en uiteindelijk tot resultaat moeten gaan leiden.
|
Eelco, volop geconcentreerd op de "GooGem" in de Nederlek Regatta |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten