dinsdag 31 december 2013

Meer snelheid en topmonteur voor de "Chantecler"

De KEK is niet de enige zeilboot die in de steigers staat. Ook de klassieke en mooie Lemsteraak "Chantecler" is aan onderhoud toe. Wat wil je ook, na zo'n 100-jaar! In bijgaand filmpje is duidelijk te zien dat de "Chantecler" niet lekker 'loopt' en de eigenaren Tom van Veen en Ellen Klerk willen toch beter meekomen in het veld van de Klassiekers.
 


Luuk adviseert een opvoersetje!
Sowieso moet de motor er aan geloven. Een vakkundige monteur wordt ingehuurd, Luuk van Veen, die zijn vader op niet mis te verstane wijze wijst op een aantal tekortkomingen van de motor. Zo adviseert hij o.a. een opvoersetje voor deze traaglopende motor, zodat de "Chantecler" motorisch ook mee kan komen met menig snel motorschip, bijvoorbeeld een Grand Bank. De "Legend" is zijn voorbeeld.
Niet alleen een opvoersetje voor de motor heeft hij geadviseerd, ook 2 trimplaten aan de achterzijde van de "Chantecler" . U weet wel, van die walvisstaarten aan de achterzijde, net onder de waterlijn, die zorgen dat de achterzijde van de zeilboot niet naar beneden worden 'gezogen' tijdens het varen op de motor of onder hoge snelheid onder zeil. Het lijkt dan ook op de brede planeerspiegels, met zo'n kniek in de spiegel van de moderne zeiljachten, zoals de nieuwe Volvo Ocean 70 zeiljachten. Planeren met de "Chantecler" is zijn doel.

Duidelijk is te zien, dat Luuk de inzichten heeft van zijn moeder. Inzicht in snelheid en vakmanschap typeren zijn handelen. Nu nog de rest van de familie overtuigen. Ook gaat een gerucht dat hij de Soling van zijn opa óók onder handen wil nemen! Die gaat ook nog niet snel genoeg, naar zijn idee. Hij denk aan 2 opties: een technische aanpassing of een totale bemanningswisseling. Hij verwacht meer resultaat van de dames in zijn familie! Wij ook, eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten